Communicatie mag geen geld kosten

Lef of ondernemerschap?
23 april 2017
Biologische klok
23 oktober 2017

Je haalt een plaatje van internet, zet er je bedrijfsnaam onder en je hebt een logo. Zo eenvoudig is het en wel zo goedkoop. Tot je je eigen ontworpen ‘logo’ op een groot spandoek wilt laten drukken en de drukker aangeeft dat jouw ‘logo’ niet zo groot kan worden uitvergroot. Geluk voor jou trouwens, dat de drukker het nog zegt, want vaak genoeg kom je uitingen tegen waarbij het ook niet had gekund, maar wel is gebeurd…

Ook je webbouwer blijkt een professional, want ook hij geeft aan het ‘logo’ niet te willen gebruiken. Hij wil het risico niet lopen dat hij wordt aangesproken op het gebruik van gestolen beeldmateriaal.

Want dat is het. Diefstal. Op beelden en teksten liggen namelijk auteursrechten. Gebruik een foto van internet zonder toestemming van de fotograaf voor jouw bedrijfsuiting? Of neem je een tekst van een andere website over? Dan kan je een claim van de fotograaf of tekstschrijver tegemoet zien. En de hoogte daarvan kan variëren van enkele honderden tot duizenden euro’s. Een goede reden dus om niet een plaatje van internet te plukken en zeker niet voor het maken van je eigen logo.

De waarde van een communicatieprofessional wordt vaak onderschat. Een tekst kan iedereen schrijven en de opmaak van een flyertje kunnen we ook wel zelf toch? Ik mag er van uit gaan dat ieder respectabel bedrijf haar product of dienst professioneel aan haar klanten verkoopt. Waarom bezuinig je dan op de presentatie daarvan? Startende bedrijven voeren vaak het excuus aan dat er nog geen geld is voor het laten vormgeven van een professionele huisstijl of het laten schrijven van teksten voor de website. Maar probeer eens vanuit je potentiële klant te kijken: Hoe kom jij over met je amateuristische communicatie-uitingen? Kan jouw potentiële klant jou daarmee als professional serieus nemen?

En bovendien hoeven communicatieprofessionals niet duur te zijn. Ik kan als zelfstandige communicatieprofessional scherpe tarieven hanteren. Soms kan ik met enkele tips binnen een gesprek een ondernemer een eind op weg helpen of met goede teksten die jouw doelgroep aanspreken jouw potentiële klanten beter benaderen dan jij met jouw vaktaal. En dan wordt de potentiële klant jóuw klant. Dat is de investering meer dan waard, toch?

Comments are closed.