Lef of ondernemerschap?

Denderz Groningen
Schoenmaker blijf bij je leest
1 december 2016
Communicatie mag geen geld kosten
23 mei 2017
Laat alles zien

Een tijd geleden had ik twee gesprekken op dezelfde dag. De eerste persoon die ik sprak praatte aan een stuk door vol trots over zijn bedrijf. Hij had vanuit niets een eigen onderneming opgebouwd en met een duidelijke visie had hij vanaf het begin flink in zijn zaak geïnvesteerd om kwaliteit te kunnen leveren.

De tweede persoon die ik sprak vertelde me hoeveel tijd en moeite het hem kost om financieel het hoofd boven water te houden. Hij klopte overal aan voor subsidies en gratis aandacht. Met behulp van familie en vrijwilligers wist hij het gelukkig nog steeds te redden. Zijn passie voor het vak hielden hem en zijn zaak overeind.

’s Avonds zat ik me te verwonderen over hoe verschillend deze mensen in het leven stonden en hun doelen probeerden te behalen. En hoe het kon dat ik op één dag deze twee uitersten mocht ervaren. Allebei hadden ze evenveel passie, evenveel liefde voor het vak en inzet in hun eigen bedrijf. Waarin zat ‘m dat verschil? Lef, ondernemerschap?

Ik vind het leuk om naar tv-programma’s te kijken over verbouwingen en metamorfoses van woningen. In een van die programma’s wordt een huis klaargemaakt voor de verkoop. Er moet daarbij 10.000 dollar geïnvesteerd worden. Dat is een aanzienlijk bedrag waar de huiseigenaren niet blij van worden. Blij zijn ze wel als vervolgens het huis bij verkoop 25.000 dollar meer oplevert. Kijk, dat is lef én ondernemerschap!

In mijn werk als communicatieadviseur kom ik het vaak tegen: bedrijven die niet willen investeren in een goede huisstijl, professionele teksten of fotografie of een vakkundig gebouwde website. Een professionele uitstraling van je bedrijf doet recht aan jouw professionaliteit, zeg ik altijd. Hoeveel is dat je waard?

Het bedrijf van de eerste persoon floreert inmiddels, er werd al snel personeel aangenomen, de klanten stonden in de rij. De professionele uitstraling die hij van het begin af aan had uitgedragen en de kwaliteit waarmee hij en zijn medewerkers het werk afleverden dankzij de vele investeringen hadden zijn vruchten afgeworpen.

En de ander? Die zat nog te wachten op de uitslag van zijn zoveelste subsidieaanvraag.

Deze blog verscheen eerder als column in de derde editie van InWesterveld Magazine.

Comments are closed.